Save the date: September 19, learn more about GDPR!

Pro deschidere PDF Print E-mail
Written by Ion Cibotaru   
Tuesday, 22 November 2011 00:00

Sursa: IT Trends

Link: http://ittrends.ro/2011/11/pro-deschidere/

Dragos-Dinca-CIO-Council

Dragoş Dincă este membru vechi al CIO Council. Fostul director IT de la Tuborg România şi membru în Executivul acestei companii, a discutat cu IT Trends despre însemnătatea unui CIO în peisajul economic actual din România.

IT Trends: Ce înseamnă pentru dumneavoastră CIO Council?

Dragoş Dincă: CIO Council este o grupare rezultată în urma unei iniţiative, care adună la un loc manageri IT din companii şi organizaţii din România a căror cifră de afaceri cumulată depăşeşte un miliard de euro. În afară de expertiză IT, membrii grupului au şi o mare expertiză în management. Aici este, zic eu, unul din cele mai mari câştiguri ale organizaţiei. Să nu uităm că, în general, oamenilor din IT nu le place să treacă baricada în cealaltă parte şi să devină manageri.

În plus, nu întotdeauna privesc cu ochi buni procedurile şi standardizările care li se impun la un moment dat. A avea o privire de ansamblu asupra unui departament cum este cel IT, în conjunctura dezvoltării şi impulsionării unei afaceri specifice, reprezintă o chestiune de management. Eu personal sunt membru CIO Council aproape imediat de la înfiinţarea grupului şi i-am stat alături în toată această perioadă. Am văzut cum a crescut, numeric şi calitativ. Sunt membru în consiliul de conducere (board), deci am un rol organizatoric, cu atribuţii administrative.

ITT: Cei care au astfel de atribuţii nu au şi atribuţii strategice?

DD: În general oricine poate să aibă iniţiative strategice, care sunt discutate în întreg grupul. Evident, cei din consiliul de conducere au un rol definit de a avea iniţiative strategice. Organizaţia, fiind o organizaţie non-profit, a acţionat până în prezent prin voluntariatul anumitor membrii de a o dezvolta şi a o împinge înainte, lovindu-se de fiecare data, din păcate, de lipsa timpului necesar unei implicări continue şi active. Invităm la întâlnirile grupului şi oameni din managementul general, la nivel de CEO, care ne împărtăşesc multe din experientele lor, lucruri legate de management, strategii, viziuni asupra mediului economic şi social. În plus, invităm deseori şi experţi IT (care sunt de multe ori membrii CIO Council) care să ne prezinte lucruri noi apărute în acest domeniu, al tehnologiei de vârf sau să pună în discuţie aspecte şi chestiuni concrete legate de proiecte IT majore. De exemplu, cum o organizaţie a implementat standardul ITIL.

ITT: Se modifică în urma unor astfel de întâlniri optica legată de implicarea CIO în managementul executiv al unei companii?

DD: Categoric da. Nu o spun doar eu şi nu este doar o părere. Zilele trecute am citit, de pildă, un sondaj, în care se spune că, dacă în urmă cu câţiva ani, doar 4% din CEO provenea din rândul managerilor IT, acum lucrurile s-au schimbat radical. Cu toate că 58% dintre CIO spun ca rolul lor este văzut doar ca suport tehnic, promiţător este faptul ca 51% spun că executivii apreciază tot mai mult rolul IT în dezvoltarea afacerii.

Din ce în ce mai mult un manager IT devine o locomotivă de business şi de aceea 39% din CIO văd actuala lor poziţie ca un pas către CEO.

În general problema se pune, la nivel mondial, în execuţie. Strategiile şi planurile sunt excelente, dar se greşeşte, se eşuează la punerea acestora în aplicare. Toată lumea se repede să rezolve aceasta problemă în primul rând / doar prin modificări de structură sau prin abordări şi iniţiative motivaţionale. Acestea pot aduce ceva satisfacţii pe termen scurt, dar vechile obiceiuri vor reapărea inevitabil pentru ca nu s-a mers la rădăcina lucrurilor. De fapt, există alte două resorturi mult mai puternice. În primul rând trebuie să se înţeleagă foarte bine responsabilitatea fiecărui om în parte, iar în al doilea rând trebuie ca fiecare om să primească informaţii cât mai multe şi mai bune calitativ prin care să conştientizeze responsabilitatea proprie şi prin care să-şi dezvolte abilitatea de a lua decizii. Abia după aceea urmează, aproape de la sine, modificările de structură şi abordările motivaţionale. Ei bine, la capitolul informaţii intervine rolul special al unui CIO. Aceste informaţii trebuie să alimenteze permanent factorii de decizie dintr-o organizaţie. Este unul din motivele pentru care directorii executivi încep să vadă tot mai mult în CIO un asistent de proces.

ITT: Luarea de decizii înseamnă şi împuternicirea de a acţiona în acest sens. Cum se împacă asta cu întărirea rolului de execuţie?

DD: Execuţie înseamnă responsabilitate. Eşti responsabil să faci ceea ce trebuie să faci şi esti responsabil pentru ceea ce faci adică porţi răspunderea a ceea ce faci. Un manager are autoritate, adică acţionează relativ independent şi ia decizii. De asemenea controlează. În plus, să nu uităm rolul eventual de consultant şi de adviser al acestui manager. În orice caz, el nu mai trebuie să aibă rolul de vătaf pe câmpul de instrucţie. După mine, transferarea responsabilităţii se face prin înmânarea execuţiei cu tot ce înseamnă ea, inclusiv a împuternicirii.

ITT: Cum poate să ajute IT în sensul leadershipului?

DD: Ajungem aici într-o zonă în care trebuie să constat un lucru fundamental: diferenţele sunt făcute de experienţă. Piaţa este plină de manageri care dispun de certificări de specialitate, dar nu au experienţă. Certificarea devine un lucru obligatoriu, dar experienţa poate să conteze mai mult. A rezolva întotdeauna lucrurile doar ca la carte nu înseamnă neapărat că este suficient pentru a fi un bun manager. Eu personal văd partea de management şi de experienţă managerială ca fiind esenţială pentru activitatea din IT. Deja companiile de pe piaţă au început să vadă şi să simtă acest lucru şi să caute din nou – pentru rolul de Manager IT – experienţă de business şi management în domeniu, nu doar experţi.

ITT: Cum poate CIO Council să se deschidă mai mult pentru a împărtăşi astfel de experienţe?

DD: În prezent se simte nevoia unei dinamizari a activităţii CIO Council. Pentru a reuşi în activitatea noastră, ar trebui să fim mult mai vizibili pe piaţă. A te face cunoscut înseamnă o muncă de misionariat, ceea ce reprezintă si un voluntariat. Aici apare din nou problema, deja evocată, a timpului alocat pentru aceste activităţi. Perioada de criză a generat pe piaţă nevoia prezentei profesionale şi profesioniste a profesiei CIO de top. Eu sunt unul care fac parte din cei care au propus să avem la nivelul grupului chiar şi iniţiative legislative în domeniul IT. Din păcate, niciodată nu s-a pus această problemă în mod fundamentat. Există dezbateri intense în interiorul CIO Council cu privire la această deschidere şi sunt sigur că vor exista transformări pozitive în viitorul imediat.

Last Updated on Tuesday, 22 November 2011 11:23